Mi lesz veled, ha nem lesznek anyádék?

adult-back-view-celebration-942419.jpg

Huszonhat éves vagyok. Hat éve mentem férjhez. Van egy szép, kétemeletes házunk, amely mellett és mögött egy egybefüggő, hatalmas kert húzódik. A közepén az a menyasszonytáncból lett, használt, de jó állapotban lévő kiskocsi parkol, amely esténként büszkén gurulhat be a faoszlopokból összetákolt „garázsba”. Igen, az még hiányzik. Úgy gondoljuk idővel majd hozzátoldjuk a házhoz, azt már teljes egészében mi álljuk. Ugyanis a férjem szülei építtették az új otthonunkat, pedig egyáltalán nem tartoztak a tehetősebbek közé. De nem csak ők, mások is így voltak, vannak ezzel. Mostanában úgy nőnek ki a házak a földből, mintha ingyen lennének, ezerrel. Nézd, itt a mai, ’96-os újság áprilisi számában azt ígérik, még ettől is jobb lesz mindenkinek. Úgyhogy a kemény munkával biztos mi is legalább ennyit megtudunk adni a gyerekeinknek. Habár – ahogy a szüleink – mi sem vagyunk értelmiségiek. Mégis a ház elkészülte után, mondhatni teljesen magunkra hagyhattak minket, nem igényeljük a további segítségüket, az az ketten fenn tudjuk tartani az egészet. A nagyobb gyerekem épp az udvaron játszik a kutyával, a kisebbet meg két órája fektettem le aludni. Mindenem megvan, de azért néha jó lenne pihenni.

Huszonhat éves vagyok. Se férj, se gyerek. Helyette kijártam egy csomó iskolát, hogy ne anyámék terhe legyen az otthonom megteremtése. Hogy a diplomámmal hamarabb válhassak önállóvá, mert az jobban fizet. Hiszen manapság már csak ezért jár tisztességes bér, a beles hiénák az évek alatt mindent ellehetetlenítettek és gerinctelenül felzabáltak, kész. Szomorú, de a családbarát '90-es évek már húsz éve lejártak. Helyette 2019-et írunk, ahol átlagosan százharmincezer forintot adnak a munkádért, ami valljuk be, nem sokra elég, így a magyarok jó része szegénységben él. Hidd el, én is próbáltam úgy csinálni, mint anyámék. Vagyis talpra állni és anyagilag teljesen függetlennek lenni, de az igazság az, hogy hó végére nem maradt a bankszámlámon semmi. Ebből következik a kérdés: mit tudok ennyi idősen felmutatni? Egyszerű, semmit. Napról-napra élek. Gyerek?! Ugye viccelsz?! Maximum, ha anyámékhoz szülöm őket. Hitel az van, úgy szedik magukra az emberek, mintha valami jó dolog volna. Meg hát áruld el nyugodtan, az új kocsidhoz, lakásodhoz a szüleid hosszú éveken át spóroltak, de sanszos, még a nagyszüleid is a zsebükbe nyúltak. A lélegeztetőgépeid, amelyről az Isten tudja, hogy mikor tudsz majd csak lecsatlakozni szüntelenül rád áldoznak és még fognak...

Hát nem fantasztikus ez a Magyarország? Hogy a normális léted megteremtéséhez a saját pénzeden kívül még két generáció folytonos adományát igényled? Mi lesz veled, ha a támogatóid már nem lesznek? (Amikor tényleg mindent neked kell kifizetned.)

És te húsz év múlva vajon mennyit leszel képes a gyerekednek adni? Ház, kocsi és a többi, minden meg lesz neki? Tudod úgy, mint amikor Magyarország még nem fejlődött. Amikor még a kapitalizmus hiányától „szenvedtünk” és szar volt nálunk az élet. Amikor még egy átlagos ember is tudott a fiának házat építtetni. Akkor, amikor a fiataloknak eszük ágában se volt a boldogulást külföldön keresni.

 

Fotó: Pexels.com

A bejegyzés trackback címe:

https://voicesimhead.blog.hu/api/trackback/id/tr4514749145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zabalint 2019.04.09. 11:36:07

@Nancsibacsi:
Annyira ostoba, proli érvelés ez a bezzeg maldív szigeteki nyaralás, 100 ezres szigetjegy (iphone, bulika, stb.). Lathatóan az orrodig sem látsz, de azért osztod az észt.

Pfdd 2019.04.09. 11:37:16

@Nancsibacsi: Lehet hogy lassan hidegburkolóként jobban lehet keresni mint nagyon sok diplomával, de a fene sem akar egész életében zsákokat cipelni, terepet előkészíteni, mászni a térdén, görnyedni a padló felett. Ezzel azt akarom mondani hogy nem feltétlen a pénz a mérvadó szakma megválasztásánál, de azért nyilván kell mérlegelni is hogy hiába tetszik valakinek egy szakma ha nincs rá kereslet és éhenhal. Meg azért az is elvárható lenne hogy ne csak top szakterületeken dolgozóknak legyen 6-10 év munkatapasztalattal kilátás egy saját ingatlan, egy egyszerűbb családi ház tekintetében valami külterületen.
Nem irigylem aki nem kap szülői támogatást, mert borzasztó nehéz nélküle elindulni, hiába magyarázzák meg hogy de bezzeg sok munkával, meg nélkülözéssel 35 éves korodra összejön, nyakadban még egy szép hitellel. De közben vállalj gyereket, úgy hogy mire megszületik elment kb 1 millió. Persze nyilván itt sem kell vizsgálat meg magánorvos, TB-vel ugye minden megoldódik.

Zabalint 2019.04.09. 11:38:23

@Kivlov:
"akkor másszál végig mondjuk az Árpád hídi irodáknál és nézd meg kik fossák a szót az épületek előtt :D"

Az, hogy egy épületben 1000 ember dolgozik, 90%-uk fiatal, és lent cigizik 10-20 ember, akiknek szintén 90%-uk fiatal, nem sokat mond. A multiknál eleve felülreprezentáltak a fiatalok, ahogy a startupoknál is. Nézz meg egy hivatalt vagy egy tipikus magyar középvallalatot, és meglátod miről beszélek.

Zabalint 2019.04.09. 11:43:06

@Kivlov:
Egyébként a középkorúaknak eleve nagyobb százaléka dohányos, mint a huszonéveseknek, harmincasoknak. A kávé ugyan minden korosztályban gyakori, de akik évtizedekkel korábban szocializálódtak, pont azok, akik nem is értik azt a fogalmat, hogy valaki nem tart kávészünetet.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.04.09. 11:48:55

@Nancsibacsi: "Ha esetleg össze is házasodtok, akkor meg van egy csomó adókedvezmény (pl. új házasok kedvezménye), kedvezményes hitel, ingyenpénz - ami mind arról szól, hogy nektek most kellene a lóvé a családalapításhoz, viszont fogtok sokat keresni."

Na addig álljál fél lábon míg az fiatal házasok kedvezményéből bármit is összegyűjtesz (az írd és mondd, 120k 2 év alatt.), kedvezményes hitel egyelőre nincs (egyelőre csak akciótervek vannak, meg ez az, semmi konkrétum, esetleg majd júliustól lehet igényelni), CSOK-hoz ugye poronty is kell, ép ésszel azt 0 gyerekre senki nem veszi fel, ráadásul csak új lakás/ház esetén értékelhető valamennyire a dolog, de olyan iszonyatos a hercehurca, hogy megkockáztatom még úgyse éri meg (nyilván, aki enélkül esélytelen, az vállalja be).

darlacko 2019.04.09. 11:52:37

A 90-es évek emlékeim szerint nem a családbarátságról, hanem a nyomorról szóltak, a fél ország munkanélküli lett vagy rokkantnyugdíjba menekült a leépítés elől. A betörés, autólopás, vagyon elleni bűnözés tetőpontján volt. Minden lerohadt, rengeteg ember turkálós ruhákban járt.

"Hogy a diplomámmal hamarabb válhassak önállóvá, mert az jobban fizet. Hiszen manapság már csak ezért jár tisztességes bér, a beles hiénák az évek alatt mindent ellehetetlenítettek és gerinctelenül felzabáltak, kész." - a posztoló gondolom még nem hallott arról, hogy a gázszerelők, villanyszerelők, klímaszerelők, garázskaput telepítők mennyit keresnek. Nem a diplomát fizeti meg a munkaerőpiac, hanem a munkádat. A munka meg néha olyan, hog, egy szakmunkás papírral elvégezhető és úgy is jól fizet.

"Amikor még egy átlagos ember is tudott a fiának házat építtetni." - Átlagos emberek sose tudtak házat építeni a gyerekeiknek. Voltak barátnőim, akiknek egyetem alatt nem béreltek lakást, hanem vettek egyet, az egyik szobát kiadták, a másikban lakott a barátnőm. Nem egy ilyen barátnőm volt. A közös az volt bennük, hogy mindnek a szülei valami bírósági végrehajtó, adóhatósági főmufti, OTP-fiókvezető volt. Az átlagember sose tudott a kölykeinek semmit építtetni. Persze ezek a csajok elhitték, hogy attól, hogy az ő nevükön van az ingatlan, azt ők érték el, érdemelték ki stb. Az átlagember gyereke mindig vagy otthon lakott vagy pedig albérletben, kollégiumban, munkásszállón tengődött.

A boldogult 90-es évek. Amikor sok családot kifosztottak a kárpótlási jegyekkel üzérkedők, aztán jöttek a bankbotrányok, amikben sok cég tönkrement meg sok lakossági megtakarítás is eltűnt, az Agrobank, aminek a vezérét, Kunost Göncz Árpád részesítette kegyelemben, csak Dávid Ibolya ezt nem ellenjegyezte, aztán a Postabank és a többi. Az állam meg mindig fizetett, mint a katonatiszt.

Én jóval fiatalabb voltam a 90-es években, de én nem látom annyira rózsásan a múltat.

Szóra kész Szókratész 2019.04.09. 12:05:51

"ahol átlagosan százharmincezer '

200 ezer felett az átlag nettó bér..

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.04.09. 12:06:15

Csak egy megoldást látok: visszaszavazni Gyurcsány-Bajnai szakértői országrontó kormányát, majd mindent odaadni Soros gazdának és Brüsszelnek.

movhu 2019.04.09. 12:07:09

@darlacko: "Átlagos emberek sose tudtak házat építeni a gyerekeiknek"
Pontosan. Amikor fősulira jártam egy vidéki városban az évfolyamtársaim vagy a szüleiknél laktak helyben, vagy bejártak vagy a kollégiumban laktak. Volt egy kirívó eset, neki volt valami öregecske autója, amit ballagásra kapott és azzal járt be a kollégiumba lakni. Ő volt A burzsuj :)
Legtöbbünk számára az is rémálom volt, hogy a tanulmányi eredmény miatt kiraknak a kollégiumból, mert az albérleti árak olyanok voltak, hogy többen is nehezen dobtuk volna össze. Mondanom sem kell, hogy magunkra főztünk a közös konyhában vagy majszolgattuk a szendvicset a szobában. Ez volt a szép kilencvenes évek.

Nancsibacsi 2019.04.09. 12:15:12

@Zabalint: Ezekkel dolgozok együtt - felét keresnek mint én, de ők pl. minden nap vagy sushi-t rendelnek, vagy kézműves hamburgert, vagy franc tudja mit - de a lényeg hogy 2500 alatt sose, és persze köpködnek a céges menzára, mert az EHETETLEN. iPhone tényleg ott van (de legalább 2-300 ezres Androidos cucc), és a szigetre meg KELL menni, mert hát mennyivel drágább volna annyi koncertre (amire egyébként csak eljárnak évi 4-5 alkalommal). Elkényeztetett kis taknyok, akik nem tudják beoszta a pénzüket. Munka után buli a haverokkal, hetente minimum 3x berúgni 10-20ezerért - én olyankor otthonról keresek még egy kis pénzt.

Persze amikor meg veszek egy új autót, vagy nyaralót, vagy a gyereknek lakást, akkor meg sárgulnak az irigységtől, hogy honnan van ennyi pénzem. Nem kell elkölteni: onnan.

Nancsibacsi 2019.04.09. 12:19:00

@onlajnok: "Na addig álljál fél lábon míg az fiatal házasok kedvezményéből bármit is összegyűjtesz (az írd és mondd, 120k 2 év alatt.)"
240K 2 év alatt, mert mindkét félnek jár. A gyerekek ÍGÉRETÉRE is jár ingyenpénz lakás vásárláshoz, és már használt lakásra is lehet kapni kedvezményes hitelt, sokat.
Persze ha te úgy állsz hozzá, hogy ennyiért le se hajolsz, akkor tuti nem is fogsz semmit se összegyűjteni. Az állam nem apád, aki fizeti a számlákat - sajnos fel kellene nőnöd, mert azt neked kellene.

Visceroid 2019.04.09. 12:20:53

@Zabalint: Akkor meg teljesen felesleges az a duma, hogy "mi lesz veled, ha mi nem leszünk". Akkor meg örülés lesz, mert nem kell plusz két haszontalan nyuggerre pazaorlni az időt.

droid_ 2019.04.09. 12:23:23

@rigolya2: azt a statisztikai meroszamot ugy hivjak hogy modus.

darlacko 2019.04.09. 12:24:21

@darlacko: úgy értem jóval fiatalabb voltam a mai önmagamnál a '90-es években és nem emlékszem arra, hogy annyira happy lett volna minden akkoriban

Turkálóból és bizományi áruházból öltözködött a család, volt aki rokkantnyugdíjba menekült, MDF-piac és lengyelpiac. Na ezt ma kevés fiatal érti.

Zabalint 2019.04.09. 12:31:07

@Nancsibacsi:
Ja, csak attól, hogy ostoba hipsztetekkel vagy körülvéve, nem csak ők vannak, és sokan tényleg szívnak úgy is, hogy egyáltalan nem költenek sokat. A környezetemben elég sokan voltak az elmúlt években, akik évekig gyűjtötték a pénzt saját lakásra, de esélyük nincs, még viszonylag jó fizetéssel sem, nem iPhone-al, nem maldív szigeti nyaralással albérletben többedmagukkal, és autójuk sincs például.

Omnisapient 2019.04.09. 12:36:14

@Igazamvanvagyigazamvan?: Ebből egy-két dolog beugrik nekem is. Mint pl. gyerekkoromban (70-es évek), amikor a kisebbik tesóm (76-os évjárat) babakocsiban közlekedett, elég sokszor mentünk étterembe ahhoz, hogy emlékezzek rá. Tesóimnak semmi emlék nem maradt ebből. Tatabánya Újvárosban a Jubiba (már nincs meg), meg a Gerecsébe vagy a Hétvezérbe. Jó szoci stílusú mindegyik. 80-as években viszont rendes (tehát nem önkiszolgáló) étterembe már csak nagy családi ünnepekkor mentünk, amikor annyi kaja fogyott, amit anyu még segítségünkkel sem tudott volna megcsinálni anélkül, hogy használhatatlanra amortizálja magát. Így beugrik még Diana Tatán 1x, ahol a család akkor sűrűsödő összes név- és szülinapját ünnepeltük, meg a ballagási ebéd az Árpádban. Azon kívül évi néhányszor valami önkiszolgáló, amikor úgy jött ki a lépés, hogy anyunak nem volt ideje vagy ereje főzni.
Anyu Tatabányán járt fodrászhoz, de évi egy-két alkalommal elment a pesti fodrászához is, akihez egyetemista korában szokott oda.
Szerintem ez nem volt jellemző a 80-as években, majdhogynem kiváltságosnak éreztem magunkat, pedig a szüleimnek hátszele nem volt és szerintem komoly ellenszelük sem.
20-40 év alatt nagyot változnak a lehetőségek és az igények is. Ami régen luxusnak számított (pl. műköröm, ciciplasztika) mára könnyen lehet normális és fordítva is. Talán nem a legjobb példa, de az irányt talán mutatja, ha a lakást/házat említem. Szerintem ma nehezebb megszerezni, mint régebben.

Anita Nagys 2019.04.09. 12:42:38

@Nancsibacsi: az evolucios szelektalas kis hazankban nagyon mukodik..:)

Visceroid 2019.04.09. 12:42:49

" a posztoló gondolom még nem hallott arról, hogy a gázszerelők, villanyszerelők, klímaszerelők, garázskaput telepítők mennyit keresnek. "

Viccelsz???????? Gázszerelők????? Csodálom, hogy egyáltalán van még valaki, aki ebben az országban értelmiségi pályán töri a fejét. Ne felejtsük el, a kommunizmusban az értelmiség előtt két út van: az egyik az alkoholizmus, a másikat még nem találták ki. Ezzel ellentétben a gázszerelőké a világ (az ország), szóval nem is értem hogy gondolkozhat az ember bármi másban, mint a jó kétkezi munkában. Nagyon megéri!

Zabalint 2019.04.09. 12:43:15

@Omnisapient:
Konkrétan az éttermezés az, aminek az elérhetősége nem változik jelentősen az idők folyamán, mert ha jobban megy, a vendéglátósok fizetése is emelkedik. Az, hogy mennyit tudsz, vagy tudnál étteremben enni, a relatív társadalmi helyzetedet mutatja.

Zabalint 2019.04.09. 12:45:55

@Visceroid:
Az emberek ott követik el a hibát, hogy a gázsszerelő vállalkozó jövedelmét vetik össze a diplomás alkalmazottéval, holott a korrekt az lenne, ha a vállalkozót a vállalkozóval, az alkalmazottat az alkalmazottal vetjük össze. A gázsszerelőnek ügyfélkört is ki kell építenie, az irodai bérrabszolgának nem, ám barmilyen diplomás freelancernek szintén.

Anita Nagys 2019.04.09. 12:46:01

@MAXVAL bircaman közíró: en is csak egy megoldast latok - elhajtani ezt a szemet ocska fideszbandat a pi... ba...

Visceroid 2019.04.09. 12:50:00

@Zabalint: Hát, az azért adja magát. Szóval azért ha egy gázszerelő tud az ország leggazdagabbja lenni, akkor csak azért van ott valami abban a gázszerelésben, nem? Egyébként pedig:

66.media.tumblr.com/9c3b93b88d834cb6a352b5614af8d691/tumblr_o87dws6vzn1qa0wiyo1_500.jpg

Szóval nincs más dolga senkinek, mint utána csinálni!

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.04.09. 13:02:17

@Nancsibacsi: sajnos nem jár mindkét félnek, csak mindketten igénybe vehetik., megosztva. Egyrészt a közeljövőben már nem tervezek újabb ingatlant venni és eleve nem is számolunk 3 gyerekkel, a kevesebbért kapható pedig úgy gondoltuk, hogy nem éri meg a baszakodást. Látom, hogy a kollégámék mennyit szívnak a csokkal, pedig ott már van 3 gyerek, őszintén ha nem lenne rá annyira szükségem és nem biztos hogy bevállaltam volna. Gyakorlatilag azért nem haladnak az építkezéssel, mert nem kapják meg a pénzt, közben minden drágul, saját tőkéjük meg lenne, de azt nem lehet belerakni....szóval elég nagy szopás az egész rendszer.

Az én számláimat meg nem fizeti senki, se a szüleim, sem az állam.

AdamTheTux 2019.04.09. 13:05:20

@_B_: Azt mondod, hogy az önerőt össze lehet kaparni 5 év alatt, és budapesti kontextusban mindezt. Nyilván attól függ, hogy milyen lakásra.

10 éve, amikor Budapestre költöztünk, egy 40 négyzetméteres lakást 8-9 millióért lehetett adni-venni. Ma ugyanez inkább 30-40 millió, és 40 négyzetméter még csak két embernek elég. A minimüm önerő a mai szabályozás mellett legalább 20% (a banki gyakorlat szerint inkább 30-40% az elvárt önerő), vagyis egy 35 milliós lakáshoz legalább 7 millió forint önerő kell. Ez azt jelenti, hogy havonta legalább 120'000 Ft-ot kell félretenni - feltéve, hogy nem emelkednek tovább az ingatlanárak.

Az azért nem általános. hogy öt éven keresztül akár egy pár is félre tudjon tenni 120'000 Ft-ot minden hónapban.

Ami a spórolást illeti... Ez egyéni preferencia és igény kérdése is. Személy szerint azt gondolom, hogy különbség van "spórolás" és "megtakarítás" között. Az előbbi azt jelenti számomra, hogy valaki az életszínvonalát feláldozza, hogy több pénze legyen, az utóbbi pedig azt, hogy olyan anyagi helyzetben vagyok, amikor több a jövedelmem, mint amennyit elköltök.

A különbség a nézőpont: a spórolás egyfajta nélkülözés, azt jelzi, hogy a spórolásra kényszerűlő embernek valójában nincs pénze arra, amire gyűjt, mert megfeszíti magát, nincs effektíve tartaléka. Nyilván van, mert a spórolás a jelenlegi kontextusban megtakarítást is jelent - ugyanakkor ha a spórolt pénzéhez hozzá kénytelen nyúlni, akkor bukja a spórolás célját. Jómagam a "megtakarítás" híve vagyok, ami inkább már tervezett megoldás, aminek több "zsebe" is van, így rugalmasabb is, és emiatt például kevésbé veszélyezteti a megtakarítás céljait egy-egy váratlan pénzkiadás.

Visceroid 2019.04.09. 13:06:15

"Gyakorlatilag azért nem haladnak az építkezéssel, mert nem kapják meg a pénzt, "

Tessék várni és hinni! És hitelt venni fel, lehetőleg devizában! Ne felejtsük, Orbán gondoskodik rólunk előbb-utóbb! Jó sokszor tessék ezt magatokban ismételgetni a nap folyamán, és akkor talán nem fog eszetekbe jutni, hogy át lettetek b@szva, mint sz@r a palánkon!

Zabalint 2019.04.09. 13:30:38

@AdamTheTux:
Azért ezt a spórolás-megtakarítás dolgot relatívvá teszi az életszínvonal inflációja, és ugye mindenkinek lehet olyan vágya, amit nem engedhet meg magának, kérdés, hogy a megtakarítás rovására mégis megteszed-e.

Nancsibacsi 2019.04.09. 13:32:42

@Anita Nagys: "en is csak egy megoldast latok - elhajtani ezt a szemet ocska fideszbandat a pi... ba..."
Mert ők a felelősek azért hogy te rosszul élsz, nem te, ugye? Figy, ha elhajtod őket, és mondjuk én odakerülök - tuti éhen halsz :-)

GiaMarie 2019.04.09. 13:33:10

Nekem már az is fura, amikor megy az óbégatás, hogy hogy nem lehet megélni. Meg az irigykedés. Ugyanakkor mindenkinek minden jár. Nekem sosem volt olyan kocsim, ami nem jött ki a 3 havi jövedelmemből - eközben a "szegény melós" siránkozik, hogy nekem milyen könnyű lehet, de azért hitelre vett kocsija meg prémium telefonja van, "merjár". Úgy néznek rám, mint egy UFO-ra, amikor azt mondom, havi 50-ből lehet kajálni egy 3 tagú családnak. Holott, hát gondolkodjunk már! Nyilván nem pizza rendelés, de 20 kiló átlagos húst (nem farhátat meg ilyeneket) veszek 25.000 Ft-ért. Ez azt jelenti, hogy a hónap 25 napján egy igen combos adag húst tartalmazó étkezés jut mindenkinek. Marad 25.000 Ft a "kiegészítőkre" Főúri étkezéseket lehet ennyiből lenyomni, persze ha az ember gondolkodik, és el tud sétálni a méregdrága snacksajt, tejszeletke és egyéb "merjár" cuccok mellett. Alkalmazottamnál láttam rendszeresen, miközben siránkozott, hogy a fizetése éhenhalni nem elég, hogy alaposan bevásárolt olyan felvágottakból .Hozzáteszem, a rossz és a semmi különös között mozgó termékekről beszélek, vákumcsomagolva, kilója 3-6.000 között mozog. Regnum sonka és barátai. Ez például se nem kell, se nem jár, se nem létszükség. Józan ésszel, rá sem nézek, ennyiből ehetek rendes húst is, nem patkányvagdalmányt, egy csirkemellet kisütni valami pácban meg nem egy nagy kaland. Olyan lelki nyugalommal főzött a héten töltött paprikát a marhája (TV paprika kilója 1.300) hogy csak pislogtam. Aki ennyire agyhalott, hogy ilyenkor főz töltött paprikát, arra nem tudok mit mondani. Esetleg még egy jó lecsót kéne összedobni, együnk szart sok pénzért jeligére. Ebben a legkiakasztóbb az, hogy ezen rajtam kívül alig akad ki valaki. Így azért tényleg nehézkes boldogulni, ezt elismerem.

Zabalint 2019.04.09. 13:33:15

@onlajnok:
Nekem is volt olyan munkatársam, aki CSOK-ból építkezett. Neki nem jelentett gondot, mert tudta előfinanszírozni. Szerintem nem véletlenül van ez így, a kormány célzottan a felső-középosztálynak szánta ezt a támogatást, a te kollégád azért szív, mert ő kicsivel alatta van, vagy valahol a határon.

Visceroid 2019.04.09. 13:40:02

"Olyan lelki nyugalommal főzött a héten töltött paprikát a marhája (TV paprika kilója 1.300) hogy csak pislogtam. "

Én meg ezeken a hozzászólásokon pislogok. Meg @Nancsibacsi: "Mert ők a felelősek azért hogy te rosszul élsz, nem te, ugye? ". Csak emlékeztetnék mindenkit, hogy amíg nem Orbán diktált, addig a legkisebb kis piszlicsáré baromságért is az MSZP kormány volt a felelős, de hogy most Orbán van, mennek a spórolási tippek. Kicsit kétszínűek az elvtársak, nemde?

Zabalint 2019.04.09. 13:42:42

@GiaMarie:
Én simán megeszek egy héten 50 ezernyi kaját egyedül is, pedig az általad emlegetett extrák nincsenek. Eleve 1 kg gyümölcs naponta 300 Ft-al számítva (ami tökátlagos ár, van hogy olcsóbb, van hogy drágább) már eleve 9 ezer Ft havonta. Vagy ez annyira extra lenne?

A húsárad meg optimista, csirkemellet például ritkán kapsz ennyiért.

Én sok mindenen spórolok, de a kaja az egyetlen, amin soha. De az, hogy az igényeim szerint fogyasztok, nem jelent feltétlenül hülyeségeket. Igen, nyilván ha 50-et eszek 20 ezer helyett, az 360 ezer évente.

Nancsibacsi 2019.04.09. 13:43:12

@AdamTheTux: "10 éve, amikor Budapestre költöztünk, egy 40 négyzetméteres lakást 8-9 millióért lehetett adni-venni. Ma ugyanez inkább 30-40 millió"
Egyrészt 10 éve volt a mélypont, amitől 15 éve DRÁGÁBBAK voltak a lakások, vagyis semmi más nem történt, csak a 13 évnyi lemaradást 2 év alatt behozták a lakásárak. A valóság nem a amit te írsz, hanem a 15 év alatt 2.5x áremelkedés, ami 15 évre szétosztva nem sok. Amúgy nézz szét a régió fővárosaiban: máshol se olcsóbb.

Másrészről kollégám pár hónapja vett 18MFt-ért 1.5 szobást, ami elég 3 főnek (tudom, mert nekünk is annyi volt az első gyerekkel) - 30-40 millióért a legjobb helyen lévő kívül-belül felújított 65 nm-es lakásokat lehet kapni, ahol 8-9-ért 2 szobást sose tudtál venni.

Szóval egyrészről nagyokat mondasz, másrészről torzítasz, harmadrészről az igényeid magasabbak mint amire az anyagi helyzeted predesztinál. Ha van 4 szám, és mindegyiknél csak egy kicsit csalsz (x évvel ezelőtt, y Ft, z szobás, w Ft most) - akkor igen gyorsan félre lehet vinni az információt.

Zabalint 2019.04.09. 13:44:13

@GiaMarie:
Nem hetente, havonta legalább 50-et, elírtam.

movhu 2019.04.09. 13:44:45

@AdamTheTux: "10 éve, amikor Budapestre költöztünk, egy 40 négyzetméteres lakást 8-9 millióért lehetett adni-venni. Ma ugyanez inkább 30-40 millió"

Csak nem ugyanaz a lakás, nem ugyanott. Ne essünk túlzásba. Pont ez a nézőpont a baj és ezért megy a síránkozás, mert mindenki 1 millió/négyzetméter áras lakásban tud csak gondolkodni.
Lekérdeztem egy ingatlanos oldalon a 20-30 millió közötti legalább 40 négyzetméteres lakásokat. ~4500 hirdetés van fenn Budapestre vonatkozóan. Az ár felső végén meg már inkább 50 négyzetméter feletti lakások vannak, nem is rossz helyen.

Zabalint 2019.04.09. 13:45:16

@Visceroid:
Sőt, akkor azokat ugatták le, akik arról ugattak, hogy a boldogulásunk elsősorban nem politikai széljárás függő. Ami akkor egyébként igaz is volt, ma már egyre kevésbé.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.04.09. 13:47:21

@Zabalint: nem azzal van a gond, hogy nem tudnák finanszírozni, mert pénzük van. Hanem valami olyasmi van (én nem vagyok expertje a dolognak, csak amit tőle hallok), hogy egy adott részteljesítés valamekkora hányadát finanszírozza a csokból a maradéka saját erő. Az egészet kifizeti előre, majd a csokos részt megkapja utólag. Csak ha a csok-os részen rajta ülnek, akkor a következő szakaszt már nem tudja teljes egészében kifizetni és így a többedik szakaszban már ott tartanak, hogy hiába volt (most csak hasra ütök) meg a teljes költség 60-80%-a önerőből, azt elköltötte és várni kell, hogy a csok-os pénz megérkezzen. Meg, ha jól emlékszem, valami olyan megkötés is volt, hogy úgy nem tervezhették ezeket a szakaszokat, hogy mindenre azt mondták, hogy a teljes összeg egyébként a rendelkezésükre áll. Nem látok bele nyilván a dolgokba teljesen, csak annyit látok eléggé lassan haladnak a dolgok míg mi időközben simán megvettünk egy kvázi félig kész házat, ami időközben felépült és benne élünk hónapok óta.

AdamTheTux 2019.04.09. 13:48:12

@movhu: Nézd csak meg az ingatlanhirdetéseket! József Attila lakótelepen egy 39 négyzetméters lakás 8-10 millió volt 10 éve. Most 30-tól indul. Ugyanaz a környék!

Zabalint 2019.04.09. 13:51:38

@movhu:
Haverom 9 millióért vett Őrmezőn egy panelt 2014 körül, ma már 30 felett árulnak ugyanolyat. A mi garzonunkat 7.7 millióért vettük 2015-ben egy külvárosi kerületben, ma 19 millió a legolcsóbb a környéken, ami kisebb és rosszabb is. De még sorolhatnám. Teljesen reális amit írt.

Az ingatlan.com-al meg óvatosan, ha nem jól szűrsz, simán belekerülnek önkormányzati lakás bérleti jogok, meg úgynevezett "udvari lakások", amikbe nem csak nem költöznél, de mivel hazrészek, jó eséllyel a felújítás is sokszoros lesz, plusz a rezsi is sokkal magasabb. Na meg rengeteg az ingatlanosok miatt a dupkikáció. Valamint a lakhatatlan állapotban lévő lakás sem ritka.

Nancsibacsi 2019.04.09. 13:53:53

@Visceroid: "Csak emlékeztetnék mindenkit, hogy amíg nem Orbán diktált, addig a legkisebb kis piszlicsáré baromságért is az MSZP kormány volt a felelős"
Nézd meg Medgyessy választási vitáját Viktorral - az volt az egyikt téma, hogy Viktor szerint 2 év múlva tudunk belépni az eurozónába, erre rálicitált a dadogós, hogy ők 1 év alatt. A többi Fideszes megalapozott ígéretre is ugyanígy rálicitált. Igen, megalapozott, mert a 2 év akkor tök reális volt, hiszen pörgött a gazdaság, csökkent az államadósság, egy szép növekedési pályán álltunk. Na ezt a dadogóst megválasztottok, 2 év múlva megpuccsolta a nevelt fia (Gyurcsány), aki még annyira elfedte az általuk összehozott sz.rt - egy pörgő világgazdaság mellett - hogy csak a következő választások után kellett megszorítania (mondom: pörgő világgazdaság mellett).
Nyilván ők nem tehettek arról, hogy akkor konkrétan lehetetlen volt adócsalás nélkül vállalkozni, és még a nagy multik is a fele pénzt külföldi számláról utalták a munkavállalóiknak, mert ők se bírták kigazdálkodni azt az adószintet, ugye? Kellene nekik adni még egy esélyt ugye?

Zabalint 2019.04.09. 13:56:42

@AdamTheTux:
Mondjuk poén, hogy mikor már 25 alatt nem kaptál ott semmit, egy ismerősöm az Üllői út túloldalán 15-ért vett egy lakást, mert hogy ugye az rossz környék, tehát olcsóbb. De érted, egy utcával arrébb, csak mivel a JA lakótelep felkapott lett, a másik meg fúj Kőbánya, miközben aki oda költözik, pontosan ugyanabba az aluljáróba megy le, hogy metróra szálljon, csak a másik irányból.

tireless treehugger 2019.04.09. 14:05:34

Kedves poszter

Mindent nem tudsz elérni, választanod kell hogy mik lesznek a céljaid.

Eddigi életed, családi háttered, tanulmányaid, személyiséged adja ehhez az alapokat.

Mivel értelmes és független nő vagy ezért inkább keress egy befogadó társadalmat. Különben 20 év múlva arról fogsz írni hogyan darált be a szülőhazád, lett belőled szülőgép, érzéketlen, önző, államfüggő, családfüggő, cvekkert cipelő, szakadt nyanya.

Agyarországon csak akkor számítasz ha van gyereked, férjed, házad, pozíciód, nagy pofád, és lefelé rúgsz felfelé nyalsz.

Szóval?, ......... érdekes izgalmas emberi életet akarsz élni vagy pedig beállsz a libasorba?

AdamTheTux 2019.04.09. 14:11:06

@Nancsibacsi: Az a baj, hogy a "kollégám vett egy lakást..." ún. "anekdotikus érvelés", vagyis kiragadsz egy atipikus esetet, és ellenérvként hozod. Nem mondom, hogy nem lehet valakinek szerencséje, vagy olyan igényei, amit a 20 millió alatti budapesti kínálat kielégít.

A lakásárak változása egy másik téma, személy szerint arra számítok, hogy innen lassulni fog.

A kérdés azonban az volt, hogy vajon most, vagy a kilencvenes évek végén volt könnyebb lakáshoz jutni. Ha az önerő nélküli lakásvásárlást nézzünk, szerintem most nehezebb helyzetben van egy fiatal pár, mint lett volna 20 évvel ezelőtt.

GiaMarie 2019.04.09. 14:12:01

@Zabalint: Nem ez a baj. Mindenkinek van pimpikéje, ami bár luxus, de nem mondna le róla. Nekem ilyen pl az, hogy nem kenek alsó polcos krémet/sminket az arcomra, akkor sem, ha éppen nem megy olyan jól. Arra valahogy mindig kerül pénz. A baj az, hogy az internetnek hála, mindenkinek minden jár. Nem egy, meg nem két dolog jár, minden "merjár". Töltött paprikát zabálni, amikor 1300 a paprika, nevetséges! Pláne ha egy olyan teszi, aki örökké picsog, hogy mennyire nincsen pénze. Mert ha van pénz számolatlanul, nyugodtan egyél azt, amire kedved szottyan. De amikor látom azt, hogy "csóri melós" napi 1-2.000 Ft-ot költ el benn, kávégép, üdcsi automata, dobok egy sütit/csokit/tejszeletet a büfében, utána meg picsogok, hogy kizsákmányol a kapitalista, az egy vicc. Mindenki úgy hülye, ahogy akar, csak akkor az okokat itt kell keresni, miért nem boldogul, nem a kormány meg a gyíkemberek személyében. Szomorú, de igaz: ha netto 130 a fizud, akkor nem kell minden nap benasizni egy Kinder Tejszeletet a reggelihez, mert a nevetséges és a szánalmas között van félúton elkölteni a havi netto jövedelmed 5%-át Kinder tejszeletre.

Zabalint 2019.04.09. 14:17:33

@GiaMarie:
Az mindig hibás eredményt ad, ha a középosztálybeli gondolkodásmódot próbálod ráhúzni az alsó osztályra. Ha lefelé mész jövedelemben, nem javul a pénzügyi hatékonyságod, hanem romlik.

Zabalint 2019.04.09. 14:21:26

@GiaMarie:
Egyébként ha nettó 130 a fizud, akkor teljesen mindegy, hogy nasizol-e, nem fogsz tudni előrébb jutni, akkor váltani kell, ha máshogy nem, pályaelhagyással vagy költözéssel, akkor a nasi elhagyását is ennek kell alarendelni, nem annak, hogy 0 helyett 10 ezret "gyűjtsél lakásra".

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.04.09. 14:22:33

@midnightcoder2: na látod, ezért hülyeség ezzel példálózni. Ugye a Világ nem úgy épül fel, hogy mindenki átképzi magát, hol jogász, hol orvos, hol gázszerelő, hol Java fejlesztő, hol tolmács...

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.04.09. 14:25:39

@MAXVAL bircaman közíró: nem, Putyin a megoldás, hisz az oroszok oly jól élnek.

midnightcoder2 2019.04.09. 14:26:53

@tireless treehugger: Amely remek izgalmas élet után 50 évesen ott marad egy albérletben a németeknél egy emaillel amiben a multi megköszöni az eddigi munkáját amivel nagyban hozzájárult a tulaj bankszámlájának növeléséhez, és egy macskával ami a családja.

midnightcoder2 2019.04.09. 14:28:08

@Igazamvanvagyigazamvan?: Nem, de ha valaki elkezd pályát választani, akkor elõzõleg nem hülyeség utánanézni, hogy van-e a dologra fizetõképes kereslet.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.04.09. 14:28:58

@GGy: 1960-70-es években szinte mindenhol.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.04.09. 14:32:36

@midnightcoder2: ezzel nem vitáztam.
Pusztán a nagyképűsködéssel, hogy miért nem mentél Java fejlesztőnek. Pedig ez baromság, építőipari vállalkozónak kell menni. Vagy politikusnak, még egy ellenzéki gombnyoogató is jobban keres, mint egy software fejlesztő.

Zabalint 2019.04.09. 14:35:00

@midnightcoder2:
Ezért van egy rakás extrém extrovertált, "jófej" arc az IT szektorban, akit a szakma semennyire sem érdekel, de jól fizet...

Lilli_Csiribiri 2019.04.09. 14:50:05

az is a 90-es években volt amikor a fateromat néhány évig nem láttuk annyit túlórázott hogy ki tudjuk fizetni a lakáshitelt, és öröklött ruhákban jártunk a testvéreimmel, a hűtőben párizsi. Ja meg a Bokros csomag is a 90-es évek közepén volt, az sem éppen egy családvédelmi akcióterv volt. Apám szerint akkoriban büntették azt akinek gyereke van. Sok mindenre nosztalgiával gondolok a gyerekkoromból, de az anyagi helyzetünkre pont nem (óvónő és művezető gyerekei voltunk nem segédmunkásoké). Lehet van olyan aki ezt visszasírja, de én hálás vagyok hogy rendes cipőt tudok venni a kölykeimnek.

tireless treehugger 2019.04.09. 14:51:06

@midnightcoder2:

Az izgalmas élet nem ér véget 50 évesen, a legérdekesebb rész akkor kezdődik.

Egy élete van, vagy megéli minden napját vagy már késő.

26 éves értelmes nőről van szó, nem valami együgyű zombi. Neki a család/férj/nemzet/állam börtön lesz.

TylerDurden007 2019.04.09. 14:59:25

@Igazamvanvagyigazamvan?: Megkérdezhetem hol kaptál ennyiért kölcsönt és milyen összegben??

ekat 2019.04.09. 14:59:41

@szepipiktor: Mivel emlegetsz, így elmondom, hogy én kaptam volna bankkölcsönt fiatalként is, de miért kértem volna, mikor volt családon belül.
De ha ez megnyugtat, 2008-ban (jókor..) vettem fel 13milliót svájci frankban egyedülállóként, (emellett volt egy eladandó lakásom) és aztán buktam is az egész ügyleten többmilliót.

TylerDurden007 2019.04.09. 15:02:27

@Igazamvanvagyigazamvan?: "ja, a kamatok. Most vettem fel3,3%-ra személyi hitelt. Tudod, a szabad felhasználásút..."

Megkérdezhetem hol kaptál ennyiért kölcsönt és milyen összegben??

ekat 2019.04.09. 15:07:09

@Frh: Ó, anyám. Nem hiszem, hogy egy ilyen hozzáállású embernek érdemes reagálni egyáltalán, de azért megteszem.
Olyan boldog párkapcsolatban élek, hogy nem ismerek magam körül ilyet. Mindketten tisztában vagyunk ezzel, és nagyon megbecsüljük.
A férjem hazaad valamennyit, és én vagyok a pénzügyminiszter, és fizetem a rezsit, meg teszek félre nyaralásra, autóra, mikor mire. A többi pénzzel mindketten azt csinálunk, amit akarunk, nemigen egyeztetünk. Felnőtt és önálló emberek vagyunk. Ha én veszek egy akármilyen drága cipőt is, ő örül, mert én örülök, és ha ő vesz egy Squire-gitárt, vagy egy erősítőt, attól én is boldog vagyok, hogy az neki most jó.
Soha nem veszekedtünk még pénzen, igazából máson is csak nagyon ritkán.

room_101 2019.04.09. 15:11:44

@MAXVAL bircaman közíró:

"A jólét nem feltétlen jel."

A nép viszont más véleményen van.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.04.09. 15:14:18

@room_101:

Ez igaz.

Viszont a nép éppen ezért szavaz Orbánra. Hiszen jobban él, mint Gyurcsány-Bajnai szakértői kormánya alatt.

ekat 2019.04.09. 15:15:01

@baradlayszonja: Nem az énproblémám, ha nem érted, hogy miért reagáltam azt, amit.

room_101 2019.04.09. 15:20:21

@MAXVAL bircaman közíró:
Akkor viszont a Putyinos kommentre kérünk valami értékelhető választ a bullshit helyett.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.04.09. 15:21:39

@room_101:

Ugyanez, sőt még inkább.

Putyin alatt az életszínvonal a korábbi 5-szörösére nőtt.

room_101 2019.04.09. 15:31:29

@MAXVAL bircaman közíró:
Vagyis egyetértesz Igazamvanvagyigazamvan?-nal. Putyin a megoldás.

Meg persze oroszokhoz tódulni karriert csinálni.

Nem akarsz példát mutatni?

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.04.09. 15:35:01

@room_101:

Nem motivál az anyagi indokú migráció. Ha motivlt volna, már régen megtettem volna.

Putyin rendszere Mo-ra nem jó, másak a feltételek. A belarusz példa jobb Mo-nak.

Visceroid 2019.04.09. 15:42:03

@MAXVAL bircaman közíró: "A belarusz példa jobb Mo-nak. "

Szerintem meg a Zimbabwei. Egyszer majd eljön az idő, amikor majd őket akarjuk utolérni gazdaságilag.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.04.09. 15:47:13

@Visceroid:

Őket régen lehagytuk. Mo. már jobban teljesít gazdaságilag a világ 85 %-ánél ma is.

ekat 2019.04.09. 15:48:18

@tireless treehugger:
Itthon is lehet nem férj/család/nemzet/állam börtönben lenni. Ez csak a környezeten és a személyes igényeken múlik.
Mindemellett én tudom, hogy sok szempontból mennyivel jobb kint élni, és nem anyagiakra gondolok.

midnightcoder2 2019.04.09. 16:14:41

@tireless treehugger: Nyilván. A lényeg a haverok, buli, fanta.

midnightcoder2 2019.04.09. 16:15:59

@Visceroid: Elõbb jön el az az idõ, hogy a németek fognak megpróbálni minket beérni. És nem azért, mert mi jobban állunk majd mint ma.

Zabalint 2019.04.09. 16:31:21

@ekat:
Én teljesen egyetértek veled, csak a kizárólagossággal nem, mert úgy adod elő, hogy ezzel szemben a közös kassza meg rabságot jelent, holott egyáltalan nem azon múlik, hogy külön vags közös kassza van, hanem a két emberen.

Visceroid 2019.04.09. 16:39:23

@midnightcoder2: Esetleg kéne oda is egy kis orbáni családpolitika. CSOK, egyebek, nemde? Akkor majd szárba szökken ott is a (fehér, német) népesség! Egyébként Magyarországot már csak hírből fogják ismerni akkor, amikor Németország még mindig német lesz. Ha (azaz amikor) ők eltűnnek, akkor nekünk már rég annyi.

Exploiter 2019.04.09. 16:52:47

Én is emlékszem a családbarát 90-es évekre.
Munkanélküliség, kényszervállalkozás, behajtókkal kergetőzés, ki nem fizetett pénzek, a mekibe esetleg ünnepnap elmegy az ember, hogy elmondja, evett ott.

Fasza volt.

Mondjuk olcsó volt az ingatlan, úgyhogy aki akkor jól élt (ügyes vállalkozók, a megnyílt lehetőségekre jókor lecsapók, áfa-visszaigénylők, jól fekvő félállami emberkék, tehetségesebb bűnözők), az tényleg keményen megszedte magát akkoriban és simán vette nyakló nélkül a lakásokat a gyerekeknek.
De azért akinek volt, annak általában a régi rendszerben lett, ahogy emlékszem.

Ez a beszélgetés valami nagyon érdekes, de általam nem ismert világról szól.

Laciii 2019.04.09. 17:35:37

Anyám egyedül nevelt, takarítónő volt, cafeteria meg bónusz nélkül csak a bankszámlára jön majd félmillós fizu (15 éve mérnök vagyok). Buli meg piálás helyett tanulni kellett, meg az ösztöndíjat se kegyelemkettesekre adták, és a diploma is formalitás volt olyan szempontból, hogy már egyetem alatt bedolgoztam magam.

Laciii 2019.04.09. 17:41:04

És aki már valaha csináltatott bármit a házán az tudja, hogy a szakmunkások diploma nélkül is messze nem minimálbért keresnek.

Visceroid 2019.04.09. 18:03:33

@Laciii: Mindig is érdekelt, hogy ha valaki ilyen faszagyerek, az mit keres még ebben az országban?

midnight coder 2019.04.09. 18:55:40

@Visceroid: Szerintem elég meglepő lehet neked, de ha van normális szakmád és nem az Isten háta mögött laksz, akkor elég szépen meg lehet élni idehaza is. És ha itt van a család, barátok, felépített egzisztencia, akkor nemigen akar elhúzni az ember.

midnight coder 2019.04.09. 18:57:01

@Exploiter: Azért az az ingatlan az átlagfizuhoz képest rohadtul nem volt olcsó.

ekat 2019.04.09. 18:58:00

@Zabalint: Biztos vagyok benne, hogy nálunk gond nélkül működne a közös kassza is, csak az nekem nem tetszik. Mindig is nagyon fontos volt az önállóságom, mint ahogy az is, hogy magamnak, a saját erőmből teremtsek meg dolgokat. (Nem is értem itt azokat, akik a posztert pénzes pasi beszerzésére buzdítják.... mégis minek nézik?)
Ettől még másnál abszolút működhet, én csak magamról írtam. :)

Laciiiii55 2019.04.09. 19:47:49

@Visceroid: pénzt :) Voltam egy évig Kanadában, Ausztráliában is sokat, de itthon nekem jobb. Lakáshitel a kiruccanásoknak is hála már rég nincs. Autót használati tárgynak tekintettem mindig, arra nem megy el sok, bicikli az hobby, az többe van. Miért mennék el?

Laciiiii55 2019.04.09. 19:53:01

@midnight coder: szerintem a legtöbben akik el "akarnak" húzni innen még egy napot se éltek máshol, csak álmaik vannak, de lusták megdolgozni érte, nem akarják igazán.

japapapapa 2019.04.09. 19:56:21

Pitináner ösztönszintű írás, de mégis fájóan igaz... a kispolgár nagy gondjai... A nagyságos elit mindent lenyúlt amit csak bírt (de végülis mikor nem?), meg még többet is, így a boldogulni próbáló, nem túl nagy igényű kisember, akinek a Balaton a riviéra (bár már ez is megdőlt, metr az Adria jó ideig olcsóbb volt) számára SEMMI nem maradt.. nincs egészségügy, nincs nyugdíj kilátás, nincs oktatás viszont vannak stadionok luxus vadászkastélyok és lenyűltak minden termőföldet és nem is sorolom mert lehetne napestig.. Hogy miért van ez? Az emberi mohóság és önzés ugye... HÁT NEM CSAK! Az mindig van mindenütt. A jó társadalom azért jó, mert KÉPES EZT KORDÁBAN TARTANI, mert aljadék másokon áttaposó pökhendi önző hiéna patkányemberfajta mindenütt van, kb hasonló arányban. Vagy bűnöző lesz vagy politikus (esetleg üzletember)... társadlma válogatja, amit hagy a nép... MI HAGYTUK EZT... szóval ne tessék sírni ríni.. "el lehet menni" ugyebár, ha nem tetszik... nekünk jó ez, hiszen lassen egy évtizede újraválasszuk a magyar történelem legaljasabb tolvaj "beles hiéna" maffiáját, akik úgy letarolták az országot, hogy még Batuk kán is csettintetne a nyelvével ha látná... Mi a probléma tehát? Nekünk láthatóan ez kell, ez jó... a kisember legyen még kisebb, a nagyember meg még nagyobb és kuss van... nem tetszik, fel is út le is út.. .El is ment már a lakosság kb 10%-a és nagy részük FIATAL, AKI SOHA NEM JÖN MÁR VISSZA! Köszönjük Viktor! De az elődök sem ártatlanok... Csak hát ha belegondolunk, mikor is volt itt korrekt társadalom? A Kádár kor amire nosztalgiázik úgy a cikkíró kicsike, hogy fingja nincs mi is az, mert gyerek volt akkor legfeljebb és a gyerekkor még Észak-Koreában is védettséget élvez valamelyest. NEM VOLT JÓ, NEM VOLT JOBB, SOHA SEMMILYEN KORSZAKBAN EBBEN A POKOLORSZÁGBAN. A himnuszunkban is megénekeljük szinte napról napra, hogy elátkozott nép vagyunk... akinek Isten meghitelezte előre az összes bűnéért a végtelen büntetést. Vagy megszoksz, vagy megszöksz... mivel a nép kb fele REMÉNYTELENÜL IDIÓTA, ezért esély nincs sem kiegyezésre, sem megoldásra...ha jól akarsz élni, urambocsá boldog lenni, egy igazságos, korrekt helyen, máris jobb ha pakolsz...

Laciiiii55 2019.04.09. 20:13:09

@japapapapa: hány évet éltél te már külföldön? Nézd meg mi megy most az usákoknál, neves egyetemekre vesztegetéssel nyomják be a gazgadok a csemetéiket (elveszik a helyet attól aki ezt tanulással kiérdemelte), Smollett meg megússza vádemelés nélkül, mert Obamáék spanja ...

Brix 2019.04.09. 21:38:10

@Nancsibacsi: Ne írogass ekkora hülyesègeket! Aki most 200- 300 ezer nettó keres, nem fog 60 milliós lakást vásárolni, mert 20 milliós önrèsz esetèn is 240 ezer körül lesz a havi törlesztője, egy 20 èves hitel estèn, de kevesebb önrèsszel akár havi 300 ezer is lehet a töresztő. Ekkora hitelt csak a felelőtlenek vállalnak be..Az általad említett havi 1- 1,5 millió az nem realitás, extrèm ritka, mèg Budapesten is. A többsèg 300- 400 netto körül keres Budapesten , jó diplomával...Ebből azèrt nehèz lesz jelentős önerőt összerakni, a jelenlegi lakbèr árak melett. Az elèrhető realitas a panel marad, ha csak nincs jelentős csaladi segítsèg...Az ingatlanok ára most elkèpesztő módon emelkedik, egyes statisztikak szerint Budapest vilagelső

Brix 2019.04.09. 21:44:26

@sírjatok: Fake news! Aki idejön - legöbbjük csak ugródeszkának hasznalja az országot Nyugat- Európa felè...Ez mèg a határontúli magyarokra is igaz jelentős rèszben...A lengyeleknèl, cseheknèl de a szlovákoknál is több a bèr, ráadásul korrekt monetaris politika van ( cseh , lengyel ) ès erős(ebb) pènz...

]{udarauszkasz 2019.04.09. 21:57:02

Egyebkent nem csak Magyarorszagon romlik a helyzet evtizedek ota,hanem mindenhol. Annakidejen egy nemet vagy osztrak kamionos ugy epitett fel egy hazat a csaladjanak,hogy a no egyedul volt otthon,es semmi mas dolga nem volt,mint gyerekeket nevelni,es a haztartast ellatni. Apa hazajott 3-4x havonta,es mosott ra. Egy jovedelembol fenntartotta az egesz csaladot. Ma meg 2 szulo jovedelme ugy eleg,hogy az egyiket elviszi a lakber es a rezsi( itt eleg kevesnek van sajat ingatlana,foleg a nagyvarosokban) a masik berebol meg el a csalad.(de azert meg mindig sokkal jobban,mint Magyarorszagon.)

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.04.09. 22:48:54

@sírjatok: igen, csak ebben a statisztilában az is benne van, aki bejelentkezett Nyírbokorba, de sose látta még Magyarországot...

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.04.09. 22:53:56

@Nagyorrú Barbi: na, ügyvéd és egyetemi tanár...most épp nem a legjobb státusz Orbániában...
A facé nem software fejlesztőnek taníttattad őket???

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.04.09. 22:56:31

@Nagyorrú Barbi: mellesleg Gyurcsótány a cégeknek mondta, amikor a vállalati adózásról volt szó.
Akkora fasz vagy, hogy téged csak lógatni lehet.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.04.09. 23:14:14

@Plumper_: De hát épp ez a lényeg: hogy arányaiban nem nehezebb most, mint 10-20-30 évvel ezelőtt

Homeoffice 2019.04.09. 23:31:36

Eddig is nagyok voltak a különbségek, most azonban a pofádba is van nyomva (facebook, stb), hogy igényeket generáljanak, amiket hitelből veszel meg.

]{udarauszkasz 2019.04.10. 08:12:42

@Homeoffice: hat en semmit se veszek hitelbol,csak hazat, esetleg kocsit,mert ezek szuksegesek a mindennapi elethez.
Szivesen vennek a kajakhoz katamaran szerkot vitorlaval,vagy egy uj sikloernyo beulot,esetleg egy popec dront,ami belekerul 2-3000€ ba, de mivel nincs ra penzem, nem veszem meg. A Maldiv szk.re is elvinnem a felesegemet,de nem hitelbol fogom megtenni. Sot,vallalkozast inditani se erdemes hitelbol,maximum addig,amig egy bukta eseten az alaptoke fedezi a fennmarado hitelt kamatostol.

blasiusii 2019.04.10. 09:34:00

@_B_: Nagyon egyetértek! 30-pár évesen nem panaszkodom a fizumra, elég sokat félre tudtam tenni, de ezt nem úgy, ahogy a legtöbb huszonéves kollégám. Reggeli "kézműves" szendó, Sztárbáksz, szusi ebédre(!), Ájfón, egész heti Szigetezés és nyaralás IS, miközben panaszkodnak a drága albérletre.... Ez lehet, csak nekem alap, de ha csak egy ezrest fogsz meg naponta a pénztárcádból, az már 365 ezer Forint lesz jövőre. Rettenetesen a külsőségekre megyünk ma + meg lehet, úgy vannak vele, hogy "úgysem jön össze az önerő", de így valóban sosem fog, még ha rendes fizetésük is van.

Zabalint 2019.04.10. 13:10:43

@]{udarauszkasz:
Azért nem igaz, amit írsz, mert Ausztriában is baromi nagy különbség van az ingatlanárak között lokáció szempontjából, a kamionos családjának meg nem kell Bécsben vagy Grazban élnie, élhet egy random burgenlandi faluban is, mert a munkája nem helyhez kötött. Annak szívás az ingatlanárak elszállása, akinek nap mint nap munkába kell járnia, és ezt jó eséllyel valamelyik nagyvárosban tudja megtenni.

Zabalint 2019.04.10. 13:11:52

@Igazamvanvagyigazamvan?:
Meg az is, aki már rég nem él itthon, csak itthoni címéről nem jelentkezett ki. Tehát nagyjából a kivándorlók többsége papíron itthon van.

Jankove 2019.06.12. 14:55:42

„Nem a diplomát fizeti meg a munkaerőpiac, hanem a munkádat. A munka meg néha olyan, hog, egy szakmunkás papírral elvégezhető és úgy is jól fizet.”

Szerintem ez azért nem teljesen így van. A szakmunkásmeló csak akkor fizet jól, ha egyben vállalkozó is vagy, és már megfelelő klientúrával, referenciával büszkélkedhetsz.
Alkalmazott szakmunkásként, bérből fizetésből a hidegvízre való megvan tán. Azt ugye nem várhatjuk az egész országtól, hogy vállalkozzon ha jól akar keresni.